SAĞ TIK YASAĞI

MODÜL 15

15.1 Performance


1. Pressure thrust ne zaman artmaya başlar ?
a) Jet pipe pressure 1.4:1 to atmosfer pressure
b) Ses hızının üstüne
c) İrtifa 16000 ft üzerinde

2. Gross thrust nedir ?
a) Uçak havada iken üretilen thrusttır
b) Uçak yerde duruyor iken üretilen thrust
c) Uçak yerde hareketli iken üretilen thrust

3. Hava kompresöre girdiğnde havadaki değişim nasıldır ?
a) Basıncı ve hızı artar
b) Basıncı artar hız azalır
c) Basıncı azalır hızı artar

4. Compresör annulus kısmının convergient şeklinde olmasının sebebi nedir ?
a) Hızı azaltmak
b) Hızı sabit tutmak
c) Hızı arttırmak

5. Expansion kısmında basınç ve sıcaklık düşer sebebi nedir ?
a) Türbin tarafından kinetik enerjiye dönüşür
b) Convergient-divergent yapı
c) Propelling nozzle sebebi

6. Uçak havada ise ESHP nedir ?
a) SHP*Propel eff + Jet thrust
b) SHP + Jet thrust
c) Momentum thrust + Gross Thrust


7. Yukarıdaki şekle göre itki verimleri
a) Pure turbojet-Lwbypass-Highbypass-Turbrop
b) Trboprop-Pure turbojet-Highbypas-Lwbypas
c) Highbypas-Lwbypass-Pureturbojet-Turboprp

8. Pervaneli uçaklarda max verim hangi hızda ulaşılır ?
a) 350 Mph
b) 500Mph
c) 750Mph

9. Termal verimlilik nedir ?
a) Motor güç çıkışı*Harcanan yakıt
b) Motor güç çıkışı *Komresör skışırma oranı
c) Motor güç çıkışı / Harcanan yakıt

10. Termal verimlilik uçak hızı arttıkça ne olur ?
a) Artar
b) Azalır
c) Sabit

11. İtki verimiuçak hızı arttıkça ne olur
a) Artar
b) Azalır
c) Sabir

12. Overall verimlilik uçak hızı arttıkça ne olur
a) Artar
b) Azalır
c) Sabit

13. S.F.C nedir ?
a) Yakıt tüketimi * Thrust
b) Yakıt tüketimi / thrust
c) Thrust * itki verimi

14. Net thrust  Ram etkisi olmadan uçak hızı arttığında ...
a) Azalır
b) Artar
c) Sabittir

15. Thrust irtifa azalığında ne olur ?
a) Azalır
b) Artar
c) Sabittir

16. Takeoff Wet Thrust nedir ?
a) Water injectionla yapılan thrust tır
b) Yağmurlu günde olan thrusttır
c) Hava sıcak iken olan thrusttır

17. Uçak hızı arttığında S.F.C ne olur ?
a) Artar
b) Azalır
c) Sabit kalır

18. Uçak hızı arttığında itki verimi ne olur
a) Artar
b) Azalır
c) Sabit kalır


19. Net thrust nedir ?
a) Momentum thrust + Pressure Thrust
b) Gross thrust – Momentum drag
c) Gross thrust – pressure drag & momentum drag

20. Pressure thrust nerede gerçekleşir?
a) Exhaust
b) Turbine
c) Propelling nozzle

21. Uçak hızı arttıkça momentum thrust ne olur ?
a) Aynıdır
b) Artar
c) Azalır




15.3 Inlet



1. İnletin amacı nedir ?
a) Lip skinde buz oluşumunu önlemek
b) Kinetik Enerjiyi basınç enerjisine çevirmek
c) Termal verimi arttırmak

2. İnlet in kompresör önüne getirdiği havanın hızı nasıl olmalı
a) 1 mach
b) 0,4 mach
c) 0,6 mach

3. Ram Ratio nedir ?
a) Pt/Ps
b) Ps/Pt
c) Ps*Pt

4. Pitot intake formuna sahip uçak ses hızının üstünde hareket ederse ne olur ?
a) Uçak irtifa kaybeder
b) Yakıt tüketimi artar
c) Kompresör surge olur

5. Yüksek süpersonic hızlar için hangi tip intake uygundur ?
a) Pitot
b) Divided entrance
c) External / Internal

6. Hot air protection aktif ise EGT & Thrust
a) Thrust ve EGT etkilenmez
b) Thrust ve EGT azalır
c) Thrust azalır EGT artar


7. Hot air ice protection hangi hava koşullarında çalışır  ?
a)   -10 derece ve altı
b) 0 derece ve altı
c) +10 derece ve altı


8. Hot air anti – ice protection da kaç psi hava verilir
a) 10 psi ve altı
b) 20 psi ve altı
c) 40 psi ve altı

9. Elektrikli de-icing anti-icing hangi tip motorlar için geçerlidir ?
a) Turbo-jet
b) Turbo-prop
c) Turbo-fan

10. Subsonic uçuşlarda hangi intake uygundur ?
a) Convergent – divergent
b) Pitot
c) Entreance divided

11. Duct pressure verimi turbo jet uçaklarda
a) %70
b) %80
c) %98

12. Elektrikli ıstma nasıldır lip  skinde ?
a) Sürekli
b) Aralıklı
c) Sürekli ve aralıklı

13. Lip skinde oluşan shock dalgası ne işe yarar?
a) Hızı arttırır basıncı ve sıcaklık azalır
b) Hızı azaltır basıncı ve sıcaklığı artıtır
c) Hızı  basıncı ve sıcaklığı azaltır




15.4 Kompresör


1. Komresör Basınç oranı nedir (CPR)
a) Kompresör delivery press/Komp. İnlet Press
b) Kompresör Outlet press/ Komp. İnlet Press
c) Komp. Outlet press* Komp. İnlet press

2. Basınç oranı arttıkça S.F.C ne olur ?
a) Artar
b) Azalır
c) Sabit

3. Hangisi santrifuj kompresör avantajıdır ?
a) Yüksek sıkıştırma oranı
b) Ucuz ve kolay üretim
c) Yüksek thrust

4. Aksiyel akışlı kompresörlerin sıkıltırma oranı ?
a) 4:1
b) 10:1
c) 30:1

5. Kompresördeki annulus kademeli olarak daralır sebebi nedir ?
a) Havanın hızını arttırmak
b) Havanın hızını azaltmak
c) Havanın hızını sabit tutmak

6. Aksiyel akışlı komresörün kademeleri nelerden oluşur ?
a) Rotor blade – stator vane
b) Inglet guide vane –rotor blade
c) İmpeller – Diffüser

7. Aksiyel akışlı komresörün avantajıdır ?
a) FOD hasar direnci yüksek
b) Start için düşük gereksinimler
c) Yüksek thrust

8. Kompresör Match nedir ?
a) Kompresörler arası R.P.M
b) Kompresör inlet pressure
c) Kompresör outlet Pressure

9. Squeeler tip blade nedir ?
a) Tip kısmına doğru kalınlığın artması
b) Tip kısmına doğru kalınlığın azalması
c) Kalınlığın blade boyunca aynı olması

10. Blade in twistli şekilde olmasının nedeni nedir ?
a) Blade boyunca sabit hızlı havanın sağlanması
b) Blade i daha sağlam yapmak
c) Havayı yeniden canlandırmak

11. Blade kısmındaki end-bend ne işe yarar
a) Blade boyunca sabit hızlı havanın sağlanması
b) Blade i daha sağlam yapmak
c) Havayı yeniden canlandırmak

12. Rotor blade de stagger açısı en fazla nerededir ?
a) Üst kısım
b) Kök kısım
c) Her yerde aynı

13. Tek parça olan küçük kompresör disklerine ne denir ?
a) Dovetail
b) Blisk,
c) Fir free root

14. Stator vanelerinin shroud edilmesinin ana nedeni nedir ?
a) Vibrasyon etkisini azaltmak
b) Sesi azaltmak
c) Hava kaçağını azaltmak


15. Bladerin hangi kısmı shroud edilir?
a) İnner
b) Outer
c) Her tarafı

16. Belirli bir zaman sonra N1 vibrasyonu (Fan olduğu şaft) artıyorsa muhtemel sebebi nedir ?
a) Balance hasarı
b) Dry film lubricant aşınmıştır
c) Yüksek RPM

17. Kompresör blade a.o.a nelere bağlıdır ?
a) R.P.M ve uçak hızı
b) Uçak hızı ve EGT
c) R.P.M ve EGT

18. Uçak hızı sabit iken R.P.M artıyor ise a.o.a ne olur ?
a) Artar
b) Azalır
c) Sabit kalır

19. Stall nedir ?
a) Kompresörün tüm kademelerinin hava akışına tutunamamasıdır
b) Kompresörün bir veya bir kaç kademesinin hava akışına tutunamamasıdır
c) Aşırı EGT oluşumudur

20. Anti surge divece değildir ?
a) VIGV
b) VBV
c) FMU

21. VIGV nasıl RPM artarsa ne olur ?
a) Açılır
b) Kapanır
c) Sabit kalır

22. VBV RPM artarsa ne olur ?
a) Açılır
b) Kapanır
c) Sabit kalır

23. VIGV nerelerden sens alır?
a) RPM ve Intake Temp. Sensör
b) RPM ve Komp inlet press
c) RPM ve komp outler press

24. Air intake temperature artıyor ise VIGV ne olur
a) Daha erken açılır
b) Daha geç açılıır
c) Etkilenmez

25. Fan bladelerin ağırlık idendification ı nerede yer alır ?
a) Tip
b) Root
c) Dovetail



15.5 Combustion


1. Resimdeki parçalar sırası ile nedir ?
a) Swirl vane – burner nozzle – air case
b) Swirl vane – interconnector – air case
c) Burner nozlle – swirl vane –air case

2. Overall air /fuel oranı nedir ?
a) 15:1-130:1
b) 45:1-130:1
c) 90:1-180:1

3. Sürekli yanmanın sağlanması için havanın hızı kaça düşürülür ?
a) 24 m/s
b) 150 m/s
c) 45 m/s

4. Max verimin sağlandığı air/fuel yanma oranı ?
a) 130:1
b) 45:1
c) 15:1

5. Snout kısmına havanın % kaçı gelir ?
a) 20
b) 40
c) 80

6. Yanma işlemi hangi zone da gerçekleşir ?
a) Primary
b) Secondary
c) Thirtiary

7. Combustion chamberda yanma işleminde oluşan sıcaklık kaç derece civarıdır ?
a) 3000
b) 2000
c) 1000

8. Motorda take off sırasında duman çıkarıyorsa karbon formasyonu oluşmuştur bu oluşan karbon formasyonu combustiona etkisi nedir ?
a) % 0,3 verimi arttır
b) %0,3 verimi azaltır
c) Verimi etkilemez

9. En eski tip yanma odası hangisidir ?
a) Multiple can
b) Cannular
c) Annular

10. Hangi tip yanma odasının bakımı kolay değildir ?
a) Multiple
b) Annular
c) Cannular

11. Annular yanma odasının en büyük avantajı ?
a) Aynnı güç çıkışında % 75 daha kısa olması
b) Alev ilerleme sorunun olmaması
c) Soğutma için gereken hava % 15 azdır

12. Hangi tip yanma odasında interconnectiona gerek yoktur ?
a) Multiple
b) Annular
c) Cannular


7.6 Turbine;


1. Türbin kısmından geçen havanın ?
a) Hızı artar basıncı düşer
b) Hızı azalır basıncı artar
c) Hızı ve basıncı azalır

2. İmpulse türbinde nozzle kısmı nasıldır ?
a) Convergent yapıdır
b) Divergent yapıdır
c) Straight ductır

3. Hangi türbin çeşidinde blade ömrü daha uzundur?
a) İmpulse
b) Reaction
c) İmpulse-reaction

4. İmpulse türbünün rotor kısmından geçen havadaki değişim nasıldır ?
a) Sıcaklık gaz basınç artar
b) Sıcaklık gaz basınç azalır
c) Sıcaklık gaz basınç da değişim olmaz

5. Reaction türbininde nozzle yapısı nasıldır ?
a) Sabit akışlı yapıdadır
b) Convergient
c) Divergient

6. İmpulse reaction türbininin asıl amacı nedir ?
a) Tüm blade boyunca eşit iş yapmak
b) Malzemeyi daha sağlam yapmak
c) Uzun ömürlü blade yapmak

7. İmpulse reaction türbinin impulse kısmı nerededir ?
a) Kök
b)
c) Orta

8. Radial inflow türbini nasıldır ?
a) Uzun ömürlüdür
b) Kısa ömürlüdür
c) Yüksek verimlidir

9. İmpulse –reaction türbininde nozzle kısmından geçen havadaki değişim (kök kısmından uca)
a) Hız ve basınç artar
b) Hız azalır basınç artar
c) Hız artar basınç azalır

10. Türbin bladeleri nasıl yapıldığında uzun ömürlü olur ?
a) Single kristal
b) Directionaly solidifed
c) Equ – axed

11. Shroud yapıldığında vibrasyonu azaltır ama dezajantajı nedir ?
a) Ağırlık verir
b) Soğumayı azaltır
c) RPM devrini azaltır

12. ACC hangi motorlarda vardır?
a) FADEC
b) ECAM
c) EICAS

13. ACC işlemi motor hızlanırken yapılır
a) Doğru
b) Yanlış
c) Alakası yok


15.7 Exhaust


1. Afterburner sistemi varsa moturun hangi kısmında yer alır ?
a) Türbin
b) Compresör
c) Exhaust

2. Subsonic uçaklara exhasut kısmı nasıldır ?
a) Convergent
b) Divergent,
c) Straight duct

3. Hangi motor tipinin sesi daha fazladır ?
a) Pure turbo jet
b) Low bypas
c) High bypas

4. High bypass motorunun sesinin ana kaynağı nedir ?
a) Türbine
b) Exhaust
c) Fan

5. Thrust reverseler hava açısını kaç derece çevirir
a) 90
b) 135
c) 180

6. High bypass motorunun ses seviyesinin en düşük olma nedeni ?
a) Jet efflux daha azdır
b) Jet efflux daha fazladır
c) Bypass havası daha fazladır

7. Şekildeki reverse için hangisi doğrudur ?
a) Bucket door (reverse pos.)
b) Clamshell door (fwd thrust )
c) Clamshell door (reverse thrust)




15.9 yağ ve yakıt



1. Uçakta kullanılan yağlar hangi özelliktedir ?
a) Mineral
b) Sebze
c) Sentetik

2. Oilness nedir ?
a) Sistemin yağsız kalması
b) Yağ moneküllerinin birbirine tutunma özelliği
c) Yağ yoğunluğu

3. Yağ viskozite birimi nedir ?
a) Centistoke
b) Pascal
c) Mj/kg

4. Yağda olması gereken sentistoke nedir ?
a) 1-3
b) 2-7
c) 5-10

5. Yağın parlama noktası ?
a) 100-260 º
b) 150-300 º
c) 200-300 º

6. Yağ aşağıdaki hangi malzemeye zarar vermez ?
a) Naturel rubber
b) Neoprane
c) Buna n

7. Yağ hangi malzeme ile uyumludur ?
a) Silicone rubber
b) Pvc
c) Perspex


8. Yağ hangi malzemeye zarar verir ?
a) Natural rubber
b) Silicon rubber
c) Thicol

9. Hangi katkı maddesi aşırı yüklere maruz kalındığından eklenir ?
a) Aşırı basınç
b) Detergent
c) İnhibitor

10. Yağın tortulaşmasını yavaşlatan katkı maddesi hangisidir ?
a) Detergent
b) İnhibitor
c) Aşırı basınç

11. Yağ kontaminasyonu nasıl oluşur ?
a) Sisteme başka sıvıların girmesi ile
b) Aşırı ısı ile
c) Sıcaklığın çok düşmesi ile

12. Yağ içine başka sıvılar girmiş ise hangisi olmaz ?
a) Viskozite değişiminden yangın riski
b) Lubrication seallerde bozulma
c) Flame out

13. Yağda su varsa nasıl anlaşılır testi ?
a) Numune 200 dereceye kadar ısıtılır çatırdarsa
b) Numune 150 dereceye kadar ısıtlır çatırdarsa
c) Numuneye kükürt damlatılır

14. Yağ içine başka sıvılar karışmış ise kontrolleri
a) Sonraki 100 saat için 10 saatte bir
b) Sonraki 200 saat için 5 saatte bir
c) Sonraki 100 saat için 20 saatte bir


15. JET- A1 donma noktası kaç derecedir ?
a) -40
b) -47
c) -50

16. JET-A1 özgül ağırlığı nedir ?
a) 0,806
b) 0,816
c) 0,820


17. Jet- A1 parlama noktası ?
a) 42
b) 46
c) 64

18. Wide –cut yakıtı bileşimleri ?
a) %30 kerosene % 70 gasoline
b) %50 kerosne %50 gasoline
c) %30 gasoline % 70 kerosene

19. Jet B/JP-4 yakındaki sülfür % si kaçtır
a) 0,02
b) 0,04
c) 0,05

20. Jet B/JP-4 yakıtı parlama noktası ?
a) 18
b) 42
c) 64

21. Hangi yakıt katkı maddesi yakıtın tortulaşması ( gum up) önler
a) Biocide
b) Anti-oxidants
c) Static dissipators

22. Yakıtın katalik etkisini bastıran katkı maddesi ?
a) Metal deactivator
b) Corrosion inhitor
c) Yakıt sistemi icing inhibitor

23. Yakıt miktarındaki su hangi oranı geçerse flame out reski oluşturur ?
a) Milyonda 30
b) Binde 30
c) Milyonda 3

24. Microbiological büyüme hangi sıcaklık aralıklarında hızlı olur ?
a) 25-35 º
b) -5  -  10º
c) 10-30º

25. Mantar büyümesi nasıl görünür ?
a) Sarı leke
b) Kahverengi leke
c) Beyaz leke

26. Mantar önleme sıvıları değildir ?
a) Etil glycol Metol % 0,15
b) Biopor 135 ppm
c) Static dissipitor %0,12

27. Yakıt  tankında mantar bulunmuş ise  hangisi yapılmaz ?
a) %5 cromic asit veya %50 methanol su ile kısa süre yakıt taknkında kalmalı
b) Kıl fırça ile detergent yardımı ile mantarlar temizlenmeli
c) Anti oxidants kullanılmalı

28. Hidrokit yakıtttaki suyu nasıl  tespit eder.
a) Pempe/ kırmızı renk
b) Sarı /beyaz renk
c) Kahverengi renk



15.10. Yağlama Sistemleri


1. Aşağıdakilerden hangisi yağlama fonksiyonu değildir ?
a) Sürtünmeyi azaltma
b) Sıcaklığı düşürme 
c) Thrust arttırma

2. Hangisi yağlama yağı özelliği değildir ?
a) Düşük viskozite
b) Yüksek viskozite indeksi
c) Yüksek vizkozite

3. Squzee film yağlama temeli nedir ?
a) Bearing outer race ile housing arasında olur
b) Spray jet ile püskürtülür
c) Hafif dişlilerde kullanılır

4. Yağ ikmaline zaman yapılmalı ?
a) Her an yapılabilir belirli bir zamanı yoktur
b) 10 derecenin üstünde yapılmalı
c) Motor kapandıktan 10 dk-1 saat arasında

5. Temizlenebilir filttreler nasıldır ?
a) 40 micron altını tutamazlar
b) 15 micron altını tutamazlar
c) Fiberden yapılırlar

6. Temizlenebilir filtreler nasıl tekrar kullanilabilir?
a) Ultrasonic banyo
b) Hava tutarak
c) Yağ ile yıkanarak

7. Air /oil separatin hangisi ile yapılmaz ?
a) Dearation tray
b) Centrifugal breather
c) FCOC


8. Hangisi için vent sub yoktur ?
a) LP comp
b) LP turbine
c) HP turbine

9. Manyetik chip detector kokpitte yanarsa
a) Motor shotdown edilmeli
b) Motor uçak indikten sonra kapatalabilir
c) Sıkıntı yoktur rutin kontrollerde bakılır

10. Pulse chip detector
a) Sadece ferrous materyalleri tutar
b) Hem ferrous hem non ferrous yakalar
c) Sadece non ferrous yakalar



15.11 Yakıt sistemi



1. Combustion chamberda yakıt nozzlelarına gelen yakıtı hangisi basınçlandırır ?
a) HP fuel pomp
b) LP fuel pomp
c) HP compresör

2. Yakıt sisteminde yakıt akışını hangisi belirler
a) FADEC
b) FCU
c) ECAM

3. Yangın kolu aktif edilirse LP fuel cock ?
a) Otomatik kapanır
b) Kapanmaz ayrıca kapatılması gerekir
c) 10 dk sonra kapanır

4. Booster pomplar arıza yaptığında hangisi destekler ?
a) HP fuel pomp
b) LP fuel pomp
c) HP compresör

5. Pressure maintaning valve ne işe yarar ?
a) Yağ basıncını yakıt basıncından yüksek tutar
b) Yakıt basıncını yağ basıncından yüksek tutar
c) Yağ basıncı ile yakıt basıncını eşitler

6. Yakıt ısıtılmaz ise sonucu ne olur ?
a) Kristal yapı oluşarak kompenentleri tıkayabilir
b) Ağırlığı artar
c) Aığrlığı azalır

7. Fuel heater yakıtı ısıtmak için ne kullanır ?
a) Yağ ile
b) Comp bleed air
c) Ram air

8. LP f uel filter hangi üniteleri korur ?
a) HP fuel pomp ve FCU
b) HP fuel pomp ve FCOC
c) FCOC ve FCU

9. LP fuel pomp filtresi hangi aralıklati pislikleri tutar ?
a) 50 micron aşağısı
b) 50-100 micron
c) 100 -200 micron

10. Yakıt basıncı nerde ölçülür ?
a) LP fuel filter
b) HP fuel pomp
c) FCOC

11. Power limiter nedir ?
a) Kompresörün dizayn edildiği hızlarda çalışmasını sağlar
b) Türbinin dizayn edildiği sıcaklıklarda çalışmasını sağlar
c) FAN ın dizayn edildiği RPM de dönmesini sağlar

12. Pressurising ve Drump valve ne işe yarar?
a) Motor shut down olduğunda yakıt kalmasını önler
b) Fuel pomp a fazla yakıt gitmesini önler
c) Yakıt basıncını ayarlar

13. Hangisi Hiydro mecahnical control ünit valve çeşidi değildir ?
a) Half ball valve
b) Kinetik valve
c) Ball valve

14. Hangisi tıkanmaya daha az meğillidir ?
a) Kinetik valve
b) Half ball valve
c) Ball valve

15. Aşağıdaki resimdeki durum nedir ?

a) Kinetik valve açıktır (pompa çıkışı azalır)
b) Kinetik valve kapalıdır (pompa çıkışı artar)
c) Kinetik valve orta (sabit pompa çıkışı)

16. Yakıt akışında barometrik kontrolün fonksiyonu nedir ?
a) P1(intake totap pressure ) değişikliklerinde ve pilot throttle setlerinde yakıt akışını değiştirmek
b) İrtifa değişikliklerinde yakıt akışını değiştirir
c) Dış sıcaklığa göre yakıt akışını değiştirir

17. Baromeetreik control hangi valfi kullanır ?
a) Kinetik
b) Half ball
c) Ball

18. Throutlle variyasyonlarında pilot throttle açarsa ne olur ?
a) PPUMP artar PBURNER azalır
b) PPUMP azalır PBURNER artar
c) İkisi de sabit kalır

19. Uçak tırmanışta iken P1 ne olur ?
a) Artar
b) Azalır 
c) Sabit


20. Simple flow control sistemi yüksek irtifalarda ?
a) Daha hassastır
b) Hassas değildir
c) Aynıdır

21. Hangisi büyük motorlarda kullanılmak için dizayn edilmiştir ?
a) Simple flow control
b) Proportional flow control
c) İkisi de

22. Proportional flow sistemindeki fark ?
a) Primary ve secondary hatlar vardır (nozzle)
b) Tek hat vardır
c) Çift nozzle vardır

23. Air switch nedir ne işe yarar ?
a) Yakıtı soğutur
b) Yakıtı ısıtır
c) Surge hattına ivmelenmeyi önler

24. Dashpot type acu ne işe yarar ?
a) Hızlı throttle açılmasını önler
b) Hall ball valve ile yakıtı keser
c) Motor shut down da yakıtı drain eder

25. Power limiter nerelerden sens alır ?
a) P3
b) T4
c) P5

26. Santrifuj overspeed governorunun dejavantajı nedir ?
a) Yakıt özgül ağırlığı değiştiğinde reset gerektirir
b) Daha ağırdır
c) Kolay tıkanır


27. Duplex burnerlar nasıldır ?
a) İki farklı orifice vardır
b) Tek orifice vardır
c) Sadece yüksek hızlarda atomise edebilir.

28. Spray nozzle özelliği nedir?
a) Karbon formasyonunu azaltır
b) Düşük flowdada çalışır
c) Hafif dişli pompalarla kullanılmaz.

29. Yakıtın burnerlara yerçekimi sorunu nedeni ile daga iyi gitmesini ne sağlar
a) Vaporiser
b) Dumplex valve
c) Flow distribution

30. Combustion drain valve ne işe yarar ?
a) Combusterda yakıt birikmesini önler
b) Combuster a yakıt gönderir
c) Combuster a giden yakıtı ayarlar

31. ECU kanal seçerken hesaplalamaları nasıl yapar?
a) 30 saniyede
b) 30 milisaniyede
c) 1 dk

32. ECU diğer kanalın daha iyi olduğuna karar verirse transferi nasıl yapar ?
a) N2 %76
b) N2 %50
c) N2 %40


15.12 Air systems;


1. Customer bleed air nereden tapping edilir
a) Fan
b) Lp kompresör
c) HP kompresör

2. Motordaki sıcak kompenentler nasıl soğutulmalı
a) Soğuk hava
b) Sıcak hava
c) Sıcak yağ

3. Impegment coolingde hava türbine bladelererine kaç derece ile gelir ?
a) 90°
b) 180°
c) 135°

4. Hangisi türbine soğutma yöntemi değildir ?
a) Impingement
b) Convection
c) Boundary

5. Exhaust  kısmı soğutma yöntemidir?
a) Impigement
b) Insulation and cooling film
c) Convection

6. Motor external skin nasıl soğutulur
a) Ram air
b) Bleed air
c) Pree cooler

7. Pree-cooler sıcaklık limit kaç derecedir ?
a) 160-180°
b) 200-250°
c) 250-300°


8. Hangi seal türü hava ile basınçlandırılmaz ?
a) Dişli tip seal
b) Ring tip seal
c) Hydrolic seal

9. Axial bearing yüklerine bleed air nasıl yardımcı olur ?
a) İleri doğru gider
b) Geri doğru gider
c) Faydası olmaz



15.13  Ignition Systems;


1. Self sustaining speed nedir ?
a) Tırmanma hızıdır
b) Cruise hızıdır
c) Starter e ihtiyaç kalmadığı hızdır

2. Self sustaining speed de N2 rpm değeri nasıldır ?
a) %60
b) %53
c) %32

3. Idle RPM yüzde si kaçtır ?
a) %60
b) %50
c) %40

4. Starter ilk dönü hareketini hangisine verir
a) Türbin
b) Kompresör
c) Fan

5. Elektrikli motorda starter jaw nasıl engage olur ?
a) Axial hareket eder
b) Cırcır vardır
c) Motordaki hız self sustained olunca akım kesilir

6. Sprag clutch nasıl engage olur ?
a) Hız idle altında ise cırcır mekanizması çalışır
b) Axial olarak geçer
c) Motor hızı self sustained olunca elektrik akımı keser

7. Air starter ne kadar çalışır overheat ten dolayı ?
a) 5 dk on 10 dk off
b) 2 dk on 3-20 dk off
c) 3 dk on 10 dk off

8. Motordaki igneter plugların pozisyonları
a) Saat 6 & 12
b) Saat 4&8
c) Saat 3&9

9. İgnition işlemi inition ise kaç Joule ile çakar ?
a) 12 Joule
b) 6 Joule
c) 3 Joule

10. Intermittedent ingition da plug kaç dk çalışır ?
a) 2 dk on 3-20 dk off
b) 5 dk on 10 dk off
c) 3 dk on 10 dk off


11. Trimble mekanizması saniyede kaç kez titrer ?
a) 50
b) 100
c) 200

12. Choke ne işe yarar ?
a) Disharge süresisini uzatır
b) Disharge süresini kısaltır
c) Sistem kapatıldıktan 1 dk sonra akımı boşaltır

13. Disharge resistor ne işe yarar?
a) Disharge süresisini uzatır
b) Disharge süresini kısaltır
c) Sistem kapatıldıktan 1 dk sonra akımı boşaltır

14. Küçük motorlarda hangi tip plug kullanılır ?
a) Air gap
b) Glow
c) Surface discharge

15. Motor light up olur ve self  sustained hıza ulaşır ama idle hıza gelemez ve TGT limittedir ?
a) Hung start
b) Wet start
c) Hot start

16. Aşırı yakıt sonucu light up eğer start olursa yüksek TGT ve Torching olur?
a) Hung Start
b) Wet Start
c) Abortive Start

17. Yetersiz starter kaynağı hava / elektrik oluğunda max start TGT geçilir
a) Hung start
b) Hot Start
c) Wet Start




15.14 Engine Indicating System


1. DC radiometrede giriş voltajı değiştiğinde okuma etkilenir mi?
a) Evet
b) Hayır
c) Fikrim yok

2. DC radiometrede kısa devre nasıl görünür ?
a) Gösterge min olur
b) Gösterge max olur
c) Gösterge çalışmaz

3. Termocuple da ısının sıcak olandan soğuk olana geçmesi elektron transferi bu etkinin adı nedir ?
a) Cold junction
b) Seebeck
c) Bellow

4. Alumelin rengi nasıldır ?
a) Beyaz
b) Sarı
c) Yeşil

5. Alumel atom yükü ?
a) +
b)
c) Nötr

6. Bir devrede en az kaç termocuple vardır ?
a) 6
b) 8
c) 10

7. Termocuple da amper yerine Celcius göstergede görünür bu tip göstergeler ?
a) D’arsonval
b) Jetcal
c) Bourdon

8. Termometrede devre direnci ?
a) 8,15,22 ohm
b) 10,15,30 ohm
c) 12,24,36 ohm

9. Jetcal analiz testinde “EGT” indicator ?
a) Sökülerek yapılır
b) Uçak üzerinde yapılır
c) Jetcal da bu test yoktur

10. Aşağıdaki şekildeki  termometre hangisidir ?

a) Stagnation
b) Rapid response
c) Jet pipe

11. Direnç ve devamlılık testi EGT ye yapılmıştır FALSE LOW EGT tespit edilmiştir ?
a) Devre direnci yüksek – Korozyonlu terminal, tamirden sonra uzun uçlar
b) Devre direnci düşük – Gevşek Terminal, gauge hatası
c) Devre direnci yüksek – Gevşek terminal, tamirden sonra uzun uçlar

12. Piezo-resistive sensör ü nasıldır ?
a) Metal
b) P veya N elementi silikon üzerindedir
c) P veya N elementi nikel üzerindedir


13. Hangisi motor thrust indikasyonu değildir ?
a) N1
b) N2
c) EPR

14. Cruise için EPR nedir ?
a) 1,5
b) 1,6
c) 2

15. High bypass motorlarda EPR göstergesi yok ise hangisi kullanılmaz yerine?
a) Fan outlet press / Fan inlet press
b) (Turbin itegrated basıncı+fan outlet basınc) / Fan inlet basıncı
c) Torq indicator

16. Yağ basıncı düşük ise kaç psi dir ?
a) 20 psi
b) 40 psi
c) 50 psi

17. Motor vibrasyonu nasıl ölçülür ?
a) Piezo – electric kristall içinde ağırlık
b) Straing gauge
c) Jet pipe

18. Yağ ölçümünde floating magnetler nasıl çalışır ?
a) Reed switch
b) Phonic wheel
c) Tacho generator



15.15 Thrust Augmentation


1. Hangisi thrust arttırma yöntemi değildir ?
a) Reheat
b) Water/Methanol injection
c) HMC

2. Reheat sistem thrust ı nasıl arttırır ?
a) Hava yoğunluğunu düşürerek
b) Havanın ivmelenmesi arttırır
c) Basıncı arttırır

3. Reheat sistemi newton un hangi prensibi ile çalışır?
a) 1.
b) 2.
c) 3

4. Reheat sisteminde flow control ünit nerelerden sens alır ?
a) P1 ( air intake press.) & P6 ( exhaust press.)
b) P3 (comp. Outlet) & P6
c) P1 & P3

5. Reheat Jet pipe a Screech liner neden konulur ?
a) Vibrasyondan kompenent zarar görmesin diye
b) Fazla yakıt akışını önlemek için
c) Thrust ı arttırmak için

6. Variable nozzle area reheat sistemi aktif olduğunda devreye girmez ise hangisi olur?
a) Motor shut down
b) Back pressusre ( stall /surge)
c) Compenent fracture olur

7. Variable nozzle area nerelerden sens alır ?
a) P1 & p6
b) P3 & P6
c) P1& P3


8. Burner hub a konulan platinium / radium elementi ile yakıtın yanma sıcaklığı düşürülerek EGT yi düşürür hangisi bunu yapar ?
a) Hotshut ignition
b) Catalytic ignition
c) Water methanol

9. Water injetion da karışım oranı kaçtır water / air?
a) 1-5:100
b) 5-10:100
c) 15:45

10. Water /methanol thrustı ne kadar arttırır ?
a) % 10-30
b) %20
c) %20-30

11. Methanol kullanımının ana amacı nedir ?
a) Yakıtla yanarak thrustı arttırmak
b) Anti-freeze etkisi 
c) Yanma odasını korozyon oluşumunu önlemek


15.16 Turbo-Prop


1. TPE331 motorlarda türbin ile kompresör şaft ilişkisi nasıldır ?
a) Aynı şaft üzerindedir
b) Bağımsız şafttır
c) Free türbine vardır

2. TPE331 motoru shutdown edildiğinde blade açısı nasıldır?
a) Low pitch
b) Feather
c) Revearse

3. PT6 motoru shutdown edildiğinde blade açısı nasıldır?
a) Low pitch
b) Feather
c) Revearse

4. Pervaneli motorlarda alpha range hangisidir ?
a) Uçuş pozisyonu
b) Ground pozisyonu
c) Revearse

5. Turbo-prop motorlarda RPM nasıldır ?
a) Değişkendir
b) Sabittir
c) Ground sabit uçuşta değişken

6. Beta range blade açıları nasıldır ?
a) 26º - 19º
b) 13º - 22º
c) 7º - 18º

7. Max revearse açısı nedir ?
a) -7º
b) -11,5º
c) -13º


8. Turbo-prop göstergelerinde tachometre nasıldır ?
a) RPM gösterir devir olarak
b) RPM gösterir % olarak
c) Basınç gösterir % olarak

9. Motor kapanmadan önce ground idle pozisyonuna gelir TOT stabil olması için kaç dk çalışır ?
a) 2 dk
b) 3 dk
c) 5 dk

10. Overspeed güvenlik cihazı nasıl kontrol edilir ?
a) Pilot tarafından,
b) Kendi sistemi vardır
c) Yangın koluna bağlıdır




15.17 APU


1. Hangisi APU görevi değildir ?
a) Start için gerekli pinömatik havayı sağlamak
b) Air condition
c) Thrust üretimine katkı sağlamak

2. Hangisinde APU bölümleri doğru olarak verilmiştir
a) Acc. GearBox – Load Compresör – Turbine
b) Acc. GearBox – Load Compresr – Power Sct.
c) Acc.GearBox – Load Comp. -  Cumbustor

3. APU inlet duct boyu kısa ise nasıl bir materyal kullanılır ?
a) Steel
b) Composite
c) Bakır

4. APU inlet door girişinde FOD girişini önlemek için nasıl bir önlem vardır
a) Tel ağ
b) Tel Filtre
c) Birşey yoktur

5. APU drive clutch mekanizması ne işe yarar ?
a) FOD girişini önler
b) Elektriksel arızada inlet door u açar yada kapatır
c) RPM i sabitler

6. 3 ardışık çalıştırmada APU coodown time ne kadardır ?
a) 60 sn -120 sn
b) 5 dk
c) 60 dk





3 yorum:

Düşüncelerinizi Paylaşabilirsiniz.